Skupina dvaceti čtyř nováčků nabyla římského občanství
Animátoři letního příměstského tábora Ústavu klasických studií je naučili vše potřebné k tomu, aby se neztratili mezi takovými velikány, jakými byl C. I. Caesar nebo M. T. Cicero.
Buridanův osel by k volbám také nešel…
Buridanova osla známe všichni – z vyprávění i vlastní zkušenosti. Toho, který stojí mezi dvěma kupkami sena a nemůže se rozhodnout, ze které by se měl raději nažrat, takže nakonec chcípne hlady obklopen žrádlem.
Vzpomeneme si na něj ale i tehdy, když se nemůžeme rozhodnout, jestli raději zmrzlinu pistáciovou, nebo čokoládovou, a nevěřícně potom kroutíme hlavou, že na nás zbyl jen kornout jahodové, přestože z jahod míváme kopřivku. Osla mají údajně v oblibě i v manželských poradnách, když se jeden z partnerů nemůže rozhodnout, jestli chce s tím druhým zůstat, nebo se raději rozvést, ze své nerozhodnosti je celý v depresi a hroutí se mu vztahy i celý svět.
Na tento paradox lidského chování, o kterém se zmiňoval již Aristoteles, upozornil ve středověku filozof Jean Buridan, aby dokázal, že člověk se vždy snaží vybrat si větší dobro a nemůže se této volby a rozhodnutí svévolně vzdát. Právě probíhající volby prezidenta České republiky nám v této souvislosti ukazují, jak dobré je číst antické i středověké filozofy i v naší současnosti, a to hned z několika důvodů.
Zaprvé totiž tyto volby ilustrují, že paradox Buridanova osla funguje i v opačném případě, tedy když se člověk rozhoduje mezi tím, co považuje za větší a menší zlo. Maximalizace dobra a minimalizace zla jsou spojité nádoby.
[...]
Zadruhé, v těchto prezidentských volbách se velmi dobře ukazuje, že i rozhodnutí nevolit je volba svého druhu, která má zcela konkrétní a přímé morální a společenské důsledky. Ti, kdo nejdou volit, protože se nechtějí umazat o špínu volených politiků, nebo jim kvůli konkrétním nedostatkům či morálním pokleskům nechtějí dát hlas, zapomínají na základní princip demokracie, že totiž i rozhodnutí nejít k volbám definuje míru jejich moci i svobody.
[...]
Tato kulturní povýšenost je vlastní nepolitickému člověku, o němž před více než sto lety psal Thomas Mann. Ve svém důsledku takový postoj znamená rezignaci na občanské ctnosti a zapouzdření se do útulného soukromí, ve kterém se člověk může oddávat kultivování vlastního ducha bez ohledu na to, jestli mu za okny pochodují milice nebo přímo létají šrapnely. Jak ukazují i Mannovy úvahy, takový kulturní snobismus navíc často sám vyústí v zášť vůči demokracii jako takové a pod záminkou boje proti politické zkorumpovanosti a civilizačnímu úpadku otevírá cestu demagogům a autoritářským vůdcům.
Zatřetí, tyto volby tak nakonec ukazují, že každé naše rozhodnutí vedené individuálním dobrem má zároveň dopad i na dobro obecné. V liberální společnosti nám nikdo nemůže diktovat, jaký má být práh naší morální tolerance. To však neznamená, že by se to, co sami považujeme za dobré, nesmělo posuzovat i z hlediska obecného dobra.
Celý článek Jiřího Přibáně na stránkách Deníku N:
https://denikn.cz/1063425/buridanuv-osel-by-k-volbam-take-nesel/?ref=inm
Animátoři letního příměstského tábora Ústavu klasických studií je naučili vše potřebné k tomu, aby se neztratili mezi takovými velikány, jakými byl C. I. Caesar nebo M. T. Cicero.
Zavedl je tam příměstský tábor Ústavu klasických studií. Děti se díky němu naučily plavit po moři nebo pohybovat v ráhnoví, postavily trójského koně, uspořádaly závody vozatajů a mnoho dalšího.