Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Antika včera, dnes a zítra
Cílem programu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku. V programu najdete přednášky na různá odborná témata spojená s antikou i recepcí antické kultury v pozdějších staletích. Nabídneme vám i tipy na různé aktivity, které lze realizovat ve výuce.
Kurz se bude konat formou čtyř sobotních setkání během akdemického roku. Uskuteční se v učebně A21 na Ústavu klasickcýh studií FF MU (Arna Nováka 1, budova A, 2. patro). Všechna setkání budou vysílána online a bude z nich pořízen záznam.
Program kurzu pro rok 2024/2025
-
Sobota 19. 10. 2024
Středověké encyklopedie – zlaté doly pro badatelskou výuku
doc. Mgr. Dana Stehlíková, Ph.D. (Masarykova univerzita)Badatelská či projektová výuka jsou sympatická didaktická zaklínadla, bez nichž se plánování moderní výuky již neobejde. Je ovšem velmi náročné najít konkrétní obsahy, které by se daly těmito zaklínadly začarovat, zvláště když se pohybujeme ve starších historických obdobích. Příspěvek se pokusí ukázat, že středověká pragmatická literatura může nabídnout zajímavé podněty pro malé školní bádání propojující humanitní a přírodovědné předměty.
Využití lékařské terminologie ve výuce latiny
Mgr. Klára Modlíková (Masarykova univerzita)Medicína je jedním z odvětví, kde latina stále žije a je využívána odborníky v celém západním světě. V čem je specifická a v čem mají naopak studenti a učitelé „běžné“ latiny oproti lékařům navrch? Jak se vyučuje latina na lékařských fakultách a co čeká budoucí lékaře při jejím studiu? A jak vhodně zařadit lékařskou latinu do středoškolské výuky? To vše probereme v rámci tohoto příspěvku.
-
Sobota 7. 12. 2024
Théby jako zrcadlo Říma: Bratrovražedné a občanské boje v epice od Vergilia po Statia
Mgr. Michal Ctibor, Ph.D. (Univerzita Karlova)Deset knih Lucanova Farsálského pole (Bellum civile) rozhodně není jedinou epickou reflexí římských občanských válek. První významný komentář k občanským válkám nabízí druhá polovina Aenéidy, kde proti sobě bojují budoucí občané římské říše; občanská válka je zde líčena jako tragická, ale v posledku konstruktivní. První, kdo se vůči Vergiliovi vymezuje, je Ovidius ve 3. knize Proměn, která je celá věnována Thébám a Kadmovu rodu: tato malá Thébaida bývá v literatuře označována za první Anti-Aenéidu. Druhou Anti-Aenéidou je samozřejmě báseň Lucanova, která Vergiliovu romantickou verzi cupuje do posledního vlákna. Tím je připraveno pole pro Statiovu Thébaidu: thébská tematika a motiv bratrovraždy je v předcházející epické tradici tak těsně asociován s římskou politikou, s občanskými válkami a legitimitou císařství, že volbu bratrovražedného zápasu Oidipových synů lze stěží chápat jako Statiův úprk od problematické římské současnosti kamsi do bezpečí řeckého mýtu. To bychom pak za únik od přítomnosti do legendárního dávnověku mohli prohlásit i Havlíčkův Křest svatého Vladimíra.
Proč a jak číst Římany aneb využití antické literatury ve výuce
PhDr. Bořivoj Marek, Ph.D. (Univerzita Karlova)Ukázat žákům středních škol, že antická (specificky římská) literatura má v dějinách literatury jedinečný charakter a že jim může přinést poutavou a fascinující četbu, není lehký úkol. V příspěvku nabídneme několik cest, kterými je možno se vydat, a vybavíme učitele konkrétními materiály, které budou moci ve výuce využít nebo se jimi mohou dát inspirovat.
-
Sobota 22. 3. 2025
Iosephus Iuvencius: De ratione discendi et docendi
dr Katarzyna Ochman (University of Wrocław)Iosephus Iuvencius sive Joseph de Jouvancy Iesuita Gallus fuit, qui ex magna parte vitam suam rebus gestis Iesuitarum conscribendis dedicavit. Antea autem munere magistri in lyceo Parisiensi fungebatur, ubi opus didascalicum conscripsit Magistris scholarum inferiorum Societatis Jesu de ratione discendi et docendi. Fundamenta philologiae classicae in hoc opere posuit maximi momenti linguae Latinae studium existimans. Magistros imprimis monet, ne ipsi umquam discere desinant atque uti se ipsos discipulis optimum exemplum praebeant. Quae omnia in hac lectione demonstrabuntur.
Využití mluvené latiny ve výuce
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (Masarykova univerzita)Aktivní využití latiny coby komunikačního jazyka nemá v našich zemích zavedenou tradici. Není tedy divu, že se mluvit latinsky zdráháme, a mnohdy to dokonce považujeme za neužitečnou intelektuální hru. Je však dokázáno a v praxi v zahraničí vyzkoušeno, že latinská konverzace ve výuce má značný didaktický potenciál. V tomto příspěvku se pokusíme ukázat, jak ji můžeme velice jednoduše do výuky zapojit, a to i přesto, že jinak neučíme přímou metodou a pracujeme s tradičními učebnicemi.
-
Sobota 26. 4. 2025
Jak Neptun učí Cereru správně argumentovat aneb dramatizační výuka v Čechách 13. století
Mgr. Jan Slíva, Ph.D. (Ostravská univerzita)Jindřich z Isernie, italský exulant a mistr artis dictaminis, se záhy po svém příchodu do Čech v 70. letech 13. st. ujímá výuky u vyšehradské kapituly. S jeho působením na zdejší škole souvisí mimo jiné i tzv. korespondence Cerery s Neptunem, soubor osmi listů z Jindřichovy epistolární sbírky, které se originálním a zábavným způsobem věnují výkladu jedné z disciplín kvadrivia – dialektice. Listy poskytují návod pro vedení správné argumentace, tvorbu validního sylogismu a varují před argumentačními chybami a klamy. To vše v dramatizované podobě na pozadí fiktivního soudního sporu dvou antických bohů. Přednáška představí možnosti interpretace a didaktickou hodnotu tohoto unikátního textu, který nabízí zcela jiný pohled na středověkou výuku a může inspirovat i dnes.
Schola ludus aneb využití dramatu ve výuce latiny
Mgr. Martina Vaníková, Ph.D. (Univerzita Karlova)Snad každý z nás zná Komenského zásadu schola ludus, kterou do češtiny překládáme jako „škola hrou“. Málokdo však ví, jakou hru měl Komenský na mysli – šlo o hru divadelní, která pro něj představovala především účinný nástroj pro memorování textů. Divadlo jako součást výuky však může nabídnout mnohem více a právě na to se zaměříme v tomto příspěvku.
Jak se zúčastnit?
Podmínkou pro přijetí do programu je úhrada účastnického poplatku ve výši 1500,– Kč (1000,– Kč se slevou pro ekonomicky neaktivní). Tato cena zahrnuje:
- 4 půldenní semináře
- tištěné a/nebo elektronické podklady k jednotlivým seminářům (s možností využití v další výuce)
- průběžné konzultace s jednotlivými vyučujícími dle požadavků a potřeb účastníků kurzu
- certifikovaný doklad o absolvování kurzu
- drobné občerstvení v průběhu seminářů
Poplatek je možné uhradit přes Obchodní centrum MU. Tím zároveň provedete registraci do vzdělávacího programu. Program je nabízen do vyčerpání kapacity.
Jak se k nám dostanete?
- Z hlavního nádraží tramvají číslo 12 (směr Technologický park). Vystupte na zastávce Grohova, která je 100 m od fakulty.
- Z dopravního uzlu Česká můžete jet také tramvají 3 a 10 (směr Bystrc) opět na zastávku Grohova.
- Z jiných směrů jakýmkoli spojem na Hlavní nádraží nebo Českou a pak viz výše.
Načítám mapu…
Potřebujete více informací?
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
zástupkyně vedoucího ústavu – Ústav klasických studií
telefon: | 549 49 5319 |
---|---|
e‑mail: |